Oleh: Kia Syakira
“Wanita berhijab tiada berkesedaran!!”
Ucapan dan
penyataan simpilistik lagi bego ini terngiang-ngiang di telinga aku sejak dari
beberapa bulan lalu. Aku sering termenung panjang tentang hal ini, beginikah
kau melihat dan menafsir diri aku, malahan semua perempuan yang memilih untuk
menyarung tudung ini? Jadi aku berfikir dengan lebih mendalam lagi, kenapa isu
ini timbul sebegini riuh dan semakin menyemakkan kepala ini?
Perhatian
aku: Persoalan dan kelumit hijab tidak-berhijab ini semakin bingit sejak berakhirnya
Perarakan Wanita 2019 Mac tempohari. Mungkin kerana kurangnya kehadiran dan
keterlibatan wanita bertudung di perarakan tersebut. Berbanding daripada menganalisa
ke mana perempuan-perempuan ini pergi, dan mengapa ramai yang memilih untuk
tidak hadir, kumpulan yang mengangkat diri mereka sebagai pembela wanita ini
mengasumsi dan menatijahkan bahawa “Oh kerana memang mereka ini tiada
berkesedaran pun.”
Ini adalah
pendapat peribadi aku sendiri, para pembaca sekalian berhak untuk tidak
bersetuju malahan menyangkal apa pun yang aku nyatakan ini. Aku tidak berhak
untuk menghakimi apa-apa. Cumanya di ruang kecil aku ini, biarlah aku
menyatakan secara berbudaya ilmu mengapa aku merasakan persoalan perjuangan
pembelaan wanita ini harus mesti keluar dari kerangka tudung, dan tidak
bertudung ini. Perjuangan pembebasan wanita mencapah kepada pelbagai aliran dan
versi yang berbeza-beza. Masing–masing membentuk perjuangan dan sudut pandang
tidak lain dan tidak bukan daripada pengaruh dan pemahaman ideologi mereka
terhadap penindasan yang berlaku terhadap majoriti kaum wanita. Ada yang membawa
naratif kelas, ekonomi, budaya, agama dan sebagainya. Dan yang paling terbaru
adalah naratif gender. Kesemuanya ada
kekurangan dan kelebihan kepada garis panjang sejarah dan kemajuan pembebasan
wanita, tetapi untuk naratif gender
ini, datangnya masih agak baru dan belum mapan (muncul pada abad ke-19 dan
akhir abad ke-20). Terlalu banyak kontradiksi
yang berlaku dan kerapkali diulang-ulang sehingga naratif ini telah berlawanan
dengan idea-idea yang mereka bawa. Di laman ini aku senaraikan secara ringkas
tentang kontradiksi dan konflik idea kepada kumpulan ini, kerana fokus utama
aku adalah untuk menyatakan kepada perilaku dan sikap mereka kepada kejujuran
dan keadilan idea yang mereka bawa. Banyak yang mahu menang hujah berbanding
memuhasabah hujah mereka.
1.
Konstruk patriaki
moden
Gerakan
ini gerakan yang mengangkat sendiri bahawa merekalah yang paling tahu tetang
pengajian gender dan perlunya untuk membidas segala perlakuan seksis lelaki.
Malangnya seringkali yang membina nada bias jantina (gender-bias) ini adalah dari kelompok mereka sendiri. Tidak lagi
aku melihat mereka ini (yang di Malaysia), bercakap dan mewakili jantina
selainnya (lelaki). Lebih banyak yang mahu membina stereotaip dan prejudis yang
jelek berbanding menyatakan kritikan ilmiah. Jadinya konstruk perlawanan patriaki
yang kelompok ini bawakan lebih kepada man-hating
dan bukannya kritikan man-dominance. Di
waktu kumpulan ini menyatakan perjuangan untuk “membebaskan” wanita daripada
rantai peranan sosial tradisional, mereka masih menerima dan menuntut agar lelaki
meneruskan peranan tradisonal mereka.
2. Perlecehan
kepada budaya dan kebimbangan majoriti masyarakat wanita Melayu-Islam
Aku sangat
bersetuju kepada pendirian yang teguh dan tidak tergoncangkan, harusnya ia
begitu. Tetapi haruslah disesuaikan dengan konteks masyarakat dan budaya
setempat, kerana aku percaya kesetiaan kepada idea, atau secara idea juga
penting, cuma praktikaliti dan taktikal haruslah mengambil kira semua sisi dan keadaan.
Banyak perilaku daripada golongan majoriti wanita (berhijab) bahkan, dilecehkan
dan diberi label-label yang buruk seperti: pergi ke masjid, menyertai aktiviti
komuniti keibuan, pekerjaan domestik seperti memasak dan mengemas rumah. Motherhood tenderness ini dilihat
sebagai kelemahan. Naratif yang dikedepankan seringkali menyatakan bahwa
perkara-perkara ini semuanya adalah ciptaan dan alat penindasan patriaki kepada
golongan wanita, walaupun banyak wanita yang memilih untuk melakukan
sedemikian. Berbanding merasionalisasikan kerja-kerja dan aktiviti ini supaya
ianya difahami oleh kaum wanita di rumah, mereka malahan mencipta ketakutan dan
kebimbangan yang lebih dalam kepada kumpulan mereka, berbanding kerja yang
dilakukan kaum wanita di rumah tadi.
3.
Kesamarataan
jantina ekslusif
Bagaimana
kumpulan ini berhak menyatakan mereka aktivis pembebasan wanita tetapi mulut
dan sikap mereka tidak lekang dari mengucapkan momokan dan merendah-rendahkan
kelompok hijabi, kesamarataan apakah ini? Kesamarataan untuk perempuan tidak
bertudung sajakah? Harusnya semua menjadi tidak bertudung baru berkesedarankah?
Ini hujahan yang sangat meludah teori asal feminisme. Apakah yang sama-rata
jika kelompok ini pula yang meng-dictate
pakaian, pemikiran, kepercayaan kelompok wanita lain? Harusnya bukan sahaja mensetarakan
kesamarataan jantina, tetapi harus juga kesamarataan sosial, kesemarataan
budaya, kesamarataan pilihan. Barulah boleh dikatakan kesamarataan!
4.
Perspektif
borjuasi
Gelombang
pertama dan kedua feminisma lebih objektif, tegas, dan konkrit kepada membina
dan merampas kembali keadilan kepada hak-hak mereka yang dicabuli. Kesamarataan
legislatif akhirnya dicapai dan dinikmati oleh segenap wanita ketika itu. Berbeza
dengan kelompok gelombang ketiga dan keempat yang mana mereka lebih banyak menumpukan
kepada persoalan abstrak sehingga
mengabaikan standpoint feminism bahawa
masih terlalu banyak isu real dan political yang harus diselesaikan. Aku
sendiri melihat perspektif baru ini dimonopoli oleh segelintir kelompok borjuis
yang memegang tampuk pimpinan kumpulan ini dan menyebabkan mereka menyimpang
jauh dari menyatakan sikap kepada isu rakyat miskin dan tertinggal. Sebagai
contoh, banyak daripada perayaan dan sambutan–sambutan kepada kelompok borjuis
ini dihadiri kumpulan ini tetapi tidak kepada aktivisme kecil yang lebih besar
impaknya jika dinyatakan solidariti mereka.
5.
“Stone
age” populism
“Free the nipple” tetapi tidak boleh “free the choices”? Jika kau melihat
kontradiksi ini kau pastilah bersama aku dalam hal ini, kerana yang aku maksudkan
ialah bagaimana kumpulan ini menyatakan justifikasi yang tidak berhenti kepada
“free the nipple” “my body my choice” tetapi tidak kepada “pro-choice hijab”.
Bukahkah mereka ini sudah tidak konsisten lagi? Jika kumpulan ini mengatakan
bukan tubuh badan dan pakaian yang menjadi timbang tara jadi apakah gunanya
membuat perlecehan kepada wanita berhijab? Adakah badan kepala dan pakaian yang
sarung mereka itu bukan mereka punya? Jika wanita itu harus dinilai dari
kecerdasan fikiran dan inteleknya mengapa hijab juga yang dibicarakan?
Bicaralah dengan kapasiti intelek mereka dan bukanlah membina konsep yang tidak
tentu hala untuk menjustifikasi dehijabbing
yang sungguh selfish dan self-centric itu. Ini tidak lain tidak
bukan hanya tuntutan populistik untuk memenangi hati sekelompok pihak yang
lebih mementingkan kepentingan dan kelangsungan gender privilege berbanding gender
equality.
Penyataan
aku di atas ini bukanlah bermakna aku menyatakan bahawa wanita berhijab tidak
pernah melabel, dan merendahkan wanita yang memilih untuk tidak berhijab. Aku
juga mencerca perkara sebegitu. Tetapi jika gerakan sosial pembebasan wanita
juga bermain dan saling membaling naratif yang sama apakah outputnya? Bukankah
semua itu hanya membuang masa? Harusnya feminisma di Malaysia lebih dekat dan
menghormati budaya-kepercayaan majoriti jika mereka berazam untuk berkembang
lebih jauh. Jika mereka mahu ianya terus terbenam dikambus tanah teruskkan arrogant dan ignorant kerana diakhirnya tiada siapa yang akan peduli pun.
Sebuah petikan
untuk menutup artikel ini:-
“The original way is that feminism cannot
deal with the ideas of complexities therefore they promotes the idea of
individualism instead, the idea that women should be empowered to redefining
their own expectations and feminist always on hand to dictate that women should
make men benchmark of these expectations. Instead of freeing women from male
expectations, feminist expect free women to be male. Its claim that women need
feminism because there are women that suffer injustice but this acknowledge
that nearly all human beings suffering injustice in some points in their lives
in the hands of either men or women. And justice for only one group of society
to the exclusion of another it’s like a bird without one wing, it just does not
fly.”
Hijabi women owns feminism-UK (MID.Com)
Comments
Post a Comment