Oleh: Lucy M
Dengar-dengar, jiran sebelah kita
bakal menjalankan undang-undang Islami. Bukanlah undang-undang ini tidak pernah
kita dengari namanya, tapi berita ini menjadi riuh kerana di dalam
undang-undang ini, melakukan seks secara sedar dan disertai keinginan antara
dua orang dewasa; sejenis atau tidak- adalah sebuah kesalahan dan bakal dihukum
dengan lontaran batu sehingga mati.
Panas memang panas. Orang mula
berbahas mengenai perkara ini sama ada dari dalam kalangan Muslim atau yang
bukan Muslim. Untuk makluman, undang-undang syariah secara teorinya hanya boleh
dilaksanakan ke atas orang Islam sahaja tetapi dalam beberapa kes seperti yang
berlaku di Acheh, ada individu non-muslim yang disebat di hadapan warga kerana
menjual minuman keras.
Saya tertarik dengan sebuah set
komedi Pandi Pragiwaksono, warga Indonesia, yang mengatakan bahaya terbesar
untuk sebuah negara ialah seorang ateis. Katanya kerana di dalam Pancasila,
perkara paling pokok adalah kepercayaan kepada tuhan.
Untuk menjadi warga yang baik,
harus perkara ini diamalkan terlebih dahulu kerana jikalau tidak- sesiapa pun
yang ateis dianggap mempunyai kecenderungan untuk membawa ancaman kepada
negara.
Jika dicermati, rata-rata negara
Nusantara turut menjadikan kepercayaan ke atas wujudnya tuhan sebagai hal utama
untuk pembentukan identiti negara bangsanya. Ateisme dilihat sebagai ancaman
meskipun ateisme tidak pernah pun sampai ke satu tahap meletupkan hotel dan
rumah ibadat untuk membuktikan ketiadaan tuhan melainkan jenayah kebencian
sebegini dijalankan oleh warga yang bertuhan.
Untuk negara yang masih berpegang
kepada konsep monarki, perkara pokok kedua adalah kepercayaan ke atas institusi
diraja dan negara yang dinaunginya. Menolak konsep ini turut dilihat sebagai
membawa unsur berontak dan ancaman kerana dianggap menderhaka yakni petanda
untuk kemudaratan ke atas negara walaupun warga yang menolak konsep monarki dan
kewujudan negara adalah pasifis dan cintakan damai.
Yang buatkan saya merenung jauh
ke atas kalimat-kalimat ini adalah betapa ia menyinggung secara tidak langsung
ke atas perjuangan keKirian di mana semasa ia disebarkan, para kamerad di Barat
berpegang kepada tiada tuhan, tiada raja, tiada negara.
Teorinya, penolakan kepada
kepercayaan lazim masyarakat ketika itu yang masih dirangkul oleh sistem feudal
adalah kerana korupnya sistem feudal yang didukungi institusi keagamaan bagi
menjaga empayar dan negara.
Ketiadaan tuhan bukanlah
penolakan secara total oleh para penganut gagasan Kiri namun menolak konsep
ketuhanan yang dibayangi oleh sosok raja-raja agar tidak ditentang oleh rakyat
mereka.
Tindakan ini adalah satu
manipulasi politikal dan dilihat memanjangkan lagi perhambaan yang mana konsep
ini adalah ketidakadilan dan lawan besar kepada konsep kesaksamaan dan
kesamarataan semua individu dan kelompok.
Saya bakal menyentuh soal
undang-undang syariah sebentar saja lagi. Sekarang, saya mahu mengusik terlebih
dahulu.
Apabila perang dunia tercetus,
perang propaganda turut mendapat tempat dan dijalankan secara habis-habisan.
Hampir kebanyakan negara dunia ketiga yang sebelum ini beraja, menolak
raja-raja mereka dan konsep ketuhanan yang dibawanya kerana seruan keKirian.
Semua manusia adalah sama rata di sisi yang maha Esa. Hierarki kewujudan adalah
permainan manusia dan bukannya datang seperti wahyu.
Kuasa kolonial yang membawa panji
raja-raja mereka tersentak dengan perubahan radikal ini. Seruan gagasan Kiri
menewaskan seruan kolonial yang berjuang demi kemegahan empayar ratu dan raja.
Saya fikir, tiada keperluan untuk
saya menjelaskan lebih lanjut tentang penolakan dunia Kiri kepada gerakan
kolonialisme dan imperialisme cuma bagaimana ia mempengaruhi banyak negara
untuk menjadikan tiada tuhan, raja dan negara sebagai musuh utama- begitu
menarik minat saya.
Jadi, apa kaitannya dengan usaha
jiran kita yang mahu menjalankan undang-undang syariah?
Agama begitu rapat dengan
kewujudan manusia. Meski dibahaskan sehingga dunia habis binasa- agama tetap
dilihat sebagai satu jalan hidup dan gagasan Kiri melihat kebebasan beragama
yakni mempercayainya atau tidak bukanlah isu pokok untuk membentuk dunia yang
adil dan saksama. Ia perbahasan filosofikal dan tidak harus digunakan untuk
meraih kuasa politik.
Jiran kita yang mahu melaksanakan
hukuman daripada tuhan ini dikatakan mahu memakmurkan masyarakat, akan tetapi,
golongan diraja terkecuali dari dihukum.
Adalah satu perkara yang
menghairankan, pelik dan ajaib- apabila konsep kemakmuran bermaksud menjalankan
perintah dan aturan ke atas sesetengah golongan sahaja sementara yang lain
bebas hidup dengan apa saja cara yang mereka sukai.
Inilah konsep ketidakadilan yang
ditolak gagasan Kiri. Jelas-jelas, kelas pemerintah menjadikan agama dan tuhan
sebagai instrumen untuk kebaikan kerabat mereka semata. Ia dijadikan manipulasi
politik dan dihalang dari dicabar oleh sesiapa pun.
Keculasan ini seharusnya
mendatangkan rasa muak kepada sesiapa pun- sama ada yang bertuhan atau pun
tidak. Baru saja hati kita merasa hangat dengan pendirian masyarakat New
Zealand yang berlainan agama- bersekutu mencemuh tindakan supremasis agama dan
bangsa; kita pula merosakkanya dengan melaksanakan perintah dan aturan hidup
yang tempang sebegini.
Lalu, apakah kita sebenarnya mahu
memakmurkan bumi dengan konsep-konsep itu, bertuhan, beraja dan bernegara atau
cuma mahu menghalang pembenihan dan pertumbuhan gagasan Kiri yang bakal
mencantas hak keistimewaan sebilangan orang?
Saya rasa anda tahu.
Comments
Post a Comment