(gambar bukan sekadar hiasan)
Oleh: Pencinta Wollstonecraft
Jadi, di sini kita
ditinggalkan oleh nenek-moyang kita persoalan yang amat besar: tanah ini, untuk
penduduk asal, atau untuk yang lebih bekerja-keras? Untuk yang konservatif
kepada nilai-nilai perenial bangsa, atau untuk yang kreatif sehingga terbuka
kepada interpretasi kebangsaan yang lebih segar-universal?
Perihal ketuanan ini
diangkat dan boleh diraut daripada dua sisi. Sisi pertama, dengan melihat
kepada perjalanan sejarah, maksudnya siapa yang paling banyak berkorban demi
menjadikannya apa ia sekarang. Sisi kedua, dengan melihat kepada pembaharuan
yang boleh dibuat, supaya ia tidak lapuk dan dapat terus hidup dalam kalangan
masyarakat lain.
Golongan Kanan kerap merunut
sisi pertama, mempercayai pengalaman rasial memberi suatu kredibiliti kepada
letak-duduk ras-ras sesebuah negara. Mereka percaya bahawa pengorbanan sesebuah
bangsa menjustifikasikan superioriti, dan dalam pada itu, menjustifikasikan
inferioriti terhadap bangsa lain.
Pembuktian kepada perkara
ini mudah: bawalah mana-mana Konservatif berdebat, mereka akan selalu berbalik
kepada sejarah tikamana negara masih terjajah. Lalu mereka akan bercerita
mengenai bangsa-bangsa pejuang utama yang menyumbang kepada kemerdekaan negara
berkenaan.
Secara akademiknya, terdapat
empat cara analisis boleh dibuat: analisis asal-usul, analisis komponen,
analisis prinsip-tujuan dan analisis metodologi. Argumen Konservatif di atas
hanya dapat lolos analisis pertama, namun gagal jika dihadapkan dengan analisis
lainnya. Diberi contoh:
Analisis komponen: Kenapa
perlu bangsa X berada di atas? Apa isu ramai daripada bangsa bukan X memegang
tampuk pemerintahan?
Analisis prinsip-tujuan: Apa
prinsip bangsa X yang unik kepada bangsa tersebut, sehingga ia harus memegang
teraju negara?
Analisis metodologi:
bagaimana bangsa X boleh berbeza cara daripada bangsa bukan X sehingga cara
mereka paling sesuai?
Golongan Kiri pula
kebanyakannya menggunakan sisi kedua, iaitu pembaharuan mengatasi batas-batas
klasik sosio politik antara ras. Dalam suatu cara, meritokrasi adalah jaminan
yang lebih teguh berbanding pengalaman sejarah dalam menakhoda negara.
Kejengkelan golongan Kiri
kepada Kanan adalah apabila mereka merasakan Kanan mempunyai kecenderungan
untuk memangsai bangsa lain. Saya berfirasat, bukan ini kesnya. Konservatif -
seperti namanya mencadangkan - adalah cenderung memelihara, dan Kiri melihat
pemeliharaan ini terkadang membolehkan keteruraian sosial.
Kalau dapat diizinkan,
meminjam idea Farber, golongan Kiri suka menuduh Kanan sebagai punca kepada
keteruraian sosial, oleh kerana cara kerja pasaran bebas dan nilai-nilai Kanan
lainnya, manakala apabila keteruraian sosial berlaku dari golongan Kiri, mereka
menyatakan ia sebagai hasil relativisme moral.
Oleh sebab itu, menyatakan
angka-angka korban kebuluran kerana projek-projek pengindustrian Stalin
(Holodomor) misalnya, adalah hujah mendepani Kiri yang selalunya menghampakan.
Bukan kerana mereka tidak menghargai nyawa, namun kerana mereka percaya ia
boleh berjaya jika mereka melakukannya.
Jadi, berbalik kepada isu
ketuanan, saya fikir tiada mana-mana bangsa memiliki negara ini. Kita
sebenarnya lebih mirip menyewa berbanding menjadi tuan, kerana setiap kerosakan
sesuatu bangsa, anak terpaksa dibayar oleh anak-cucunya juga.
Ia juga menolong apabila
kita menganggap bahawa kita semua ini penyewa: dengannya kita cermat dengan
beras-gulanya, berhati-hati menggunakan perabotnya, dan teliti dalam
menghiasnya. Bezanya, satu penyewa datang lebih awal dan lebih faham
selok-belok rumah (tidak semestinya automatik menjadi tuan).
Seperti mana-mana rumah, ia
ada tertib dan adabnya. Di rumah sewa bernama Malaysia, antara adabnya adalah
bercakap dalam bahasa yang semua faham, makan dengan porsi yang adil, dengan
tidak memastikan tiada siapa harus mengemis. Ada banyak lagi yang boleh
disambung di sini.
Kadang-kadang, kita terpaksa
baring di lantai bila teman serumah sakit, memimpinnya ke atas katil. Perabot
rumah perlu dipindah tempat juga, ini memerlukan perbincangan, konsensus dan
kerelaan demi soal yang lebih besar (kita tidak di bawah bumbung yang sama).
Jadi, rumah ini bukan untuk
dituani atau dituankan, ia untuk dikongsi dan sama-sama selalu diperbaiki. Yang
Kanan mainkan peranan memastikan ia selalu terpelihara, yang Kiri mainkan
peranan ia tidak menjadi sarang sikap -sikap primitif dengan merancang ubahsuai
secara kreatif dan penuh kerukunan.
Comments
Post a Comment