Skip to main content

Dosa Terbesar Dalam Sebuah Negara Adalah Menjadi Ateis



Oleh: Lucy M

Dengar-dengar, jiran sebelah kita bakal menjalankan undang-undang Islami. Bukanlah undang-undang ini tidak pernah kita dengari namanya, tapi berita ini menjadi riuh kerana di dalam undang-undang ini, melakukan seks secara sedar dan disertai keinginan antara dua orang dewasa; sejenis atau tidak- adalah sebuah kesalahan dan bakal dihukum dengan lontaran batu sehingga mati.

Panas memang panas. Orang mula berbahas mengenai perkara ini sama ada dari dalam kalangan Muslim atau yang bukan Muslim. Untuk makluman, undang-undang syariah secara teorinya hanya boleh dilaksanakan ke atas orang Islam sahaja tetapi dalam beberapa kes seperti yang berlaku di Acheh, ada individu non-muslim yang disebat di hadapan warga kerana menjual minuman keras.

Saya tertarik dengan sebuah set komedi Pandi Pragiwaksono, warga Indonesia, yang mengatakan bahaya terbesar untuk sebuah negara ialah seorang ateis. Katanya kerana di dalam Pancasila, perkara paling pokok adalah kepercayaan kepada tuhan.

Untuk menjadi warga yang baik, harus perkara ini diamalkan terlebih dahulu kerana jikalau tidak- sesiapa pun yang ateis dianggap mempunyai kecenderungan untuk membawa ancaman kepada negara.

Jika dicermati, rata-rata negara Nusantara turut menjadikan kepercayaan ke atas wujudnya tuhan sebagai hal utama untuk pembentukan identiti negara bangsanya. Ateisme dilihat sebagai ancaman meskipun ateisme tidak pernah pun sampai ke satu tahap meletupkan hotel dan rumah ibadat untuk membuktikan ketiadaan tuhan melainkan jenayah kebencian sebegini dijalankan oleh warga yang bertuhan.

Untuk negara yang masih berpegang kepada konsep monarki, perkara pokok kedua adalah kepercayaan ke atas institusi diraja dan negara yang dinaunginya. Menolak konsep ini turut dilihat sebagai membawa unsur berontak dan ancaman kerana dianggap menderhaka yakni petanda untuk kemudaratan ke atas negara walaupun warga yang menolak konsep monarki dan kewujudan negara adalah pasifis dan cintakan damai.

Yang buatkan saya merenung jauh ke atas kalimat-kalimat ini adalah betapa ia menyinggung secara tidak langsung ke atas perjuangan keKirian di mana semasa ia disebarkan, para kamerad di Barat berpegang kepada tiada tuhan, tiada raja, tiada negara.

Teorinya, penolakan kepada kepercayaan lazim masyarakat ketika itu yang masih dirangkul oleh sistem feudal adalah kerana korupnya sistem feudal yang didukungi institusi keagamaan bagi menjaga empayar dan negara.

Ketiadaan tuhan bukanlah penolakan secara total oleh para penganut gagasan Kiri namun menolak konsep ketuhanan yang dibayangi oleh sosok raja-raja agar tidak ditentang oleh rakyat mereka.

Tindakan ini adalah satu manipulasi politikal dan dilihat memanjangkan lagi perhambaan yang mana konsep ini adalah ketidakadilan dan lawan besar kepada konsep kesaksamaan dan kesamarataan semua individu dan kelompok.

Saya bakal menyentuh soal undang-undang syariah sebentar saja lagi. Sekarang, saya mahu mengusik terlebih dahulu.

Apabila perang dunia tercetus, perang propaganda turut mendapat tempat dan dijalankan secara habis-habisan. Hampir kebanyakan negara dunia ketiga yang sebelum ini beraja, menolak raja-raja mereka dan konsep ketuhanan yang dibawanya kerana seruan keKirian. Semua manusia adalah sama rata di sisi yang maha Esa. Hierarki kewujudan adalah permainan manusia dan bukannya datang seperti wahyu.

Kuasa kolonial yang membawa panji raja-raja mereka tersentak dengan perubahan radikal ini. Seruan gagasan Kiri menewaskan seruan kolonial yang berjuang demi kemegahan empayar ratu dan raja.

Saya fikir, tiada keperluan untuk saya menjelaskan lebih lanjut tentang penolakan dunia Kiri kepada gerakan kolonialisme dan imperialisme cuma bagaimana ia mempengaruhi banyak negara untuk menjadikan tiada tuhan, raja dan negara sebagai musuh utama- begitu menarik minat saya.

Jadi, apa kaitannya dengan usaha jiran kita yang mahu menjalankan undang-undang syariah?

Agama begitu rapat dengan kewujudan manusia. Meski dibahaskan sehingga dunia habis binasa- agama tetap dilihat sebagai satu jalan hidup dan gagasan Kiri melihat kebebasan beragama yakni mempercayainya atau tidak bukanlah isu pokok untuk membentuk dunia yang adil dan saksama. Ia perbahasan filosofikal dan tidak harus digunakan untuk meraih kuasa politik.

Jiran kita yang mahu melaksanakan hukuman daripada tuhan ini dikatakan mahu memakmurkan masyarakat, akan tetapi, golongan diraja terkecuali dari dihukum.

Adalah satu perkara yang menghairankan, pelik dan ajaib- apabila konsep kemakmuran bermaksud menjalankan perintah dan aturan ke atas sesetengah golongan sahaja sementara yang lain bebas hidup dengan apa saja cara yang mereka sukai.

Inilah konsep ketidakadilan yang ditolak gagasan Kiri. Jelas-jelas, kelas pemerintah menjadikan agama dan tuhan sebagai instrumen untuk kebaikan kerabat mereka semata. Ia dijadikan manipulasi politik dan dihalang dari dicabar oleh sesiapa pun.

Keculasan ini seharusnya mendatangkan rasa muak kepada sesiapa pun- sama ada yang bertuhan atau pun tidak. Baru saja hati kita merasa hangat dengan pendirian masyarakat New Zealand yang berlainan agama- bersekutu mencemuh tindakan supremasis agama dan bangsa; kita pula merosakkanya dengan melaksanakan perintah dan aturan hidup yang tempang sebegini.

Adalah meragukan, andai hukum syariah berjalan dengan pengecualian ke atas kaum kerabat diraja, ia akan bersifat adil dan membawa rahmat. Pastilah orang akan menolak dan mempersoal. Namun, andai mereka menolak, pastilah mereka didakwa tidak mempercayai tuhan, yakni tidak mempercayai raja yakni menolak negara. Mereka memberontak, menderhaka dan berdosa kepada tuhan.

Lalu, apakah kita sebenarnya mahu memakmurkan bumi dengan konsep-konsep itu, bertuhan, beraja dan bernegara atau cuma mahu menghalang pembenihan dan pertumbuhan gagasan Kiri yang bakal mencantas hak keistimewaan sebilangan orang?


Saya rasa anda tahu.

Comments

Popular posts from this blog

Membalas Hujah Noor Deros dalam Persoalan Hadith Lalat

Oleh: Benz Ali Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: إِذَا وَقَعَ الذُّبَابُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ كُلَّهُ، ثُمَّ لِيَطْرَحْهُ، فَإِنَّ فِي أَحَدِ جَنَاحَيْهِ شِفَاءً، وَفِي الآخَرِ دَاءً Maksudnya: “Apabila lalat termasuk ke dalam bekas salah seorang daripada kamu, maka rendamkanlah kesemuanya (lalat) kemudian buanglah ia. Ini kerana, salah satu daripada sayapnya adalah penawar dan sebelah lagi adalah penyakit”. [Riwayat al-Bukhari (5782)]   Daripada Abu Hurairah RA, beliau mendengar bahawa Nabi SAW bersabda: إِذَا وَقَعَ الذُّبَابُ فِي شَرَابِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ ثُمَّ لِيَنْزِعْهُ، فَإِنَّ فِي إِحْدَى جَنَاحَيْهِ دَاءً وَالأُخْرَى شِفَاءً Maksudnya: “Apabila lalat termasuk ke dalam minuman salah seorang daripada kamu, maka rendamkanlah ia (lalat) kemudian buangnya. Ini kerana, salah satu daripada sayapnya adalah penyakit dan sebelah lagi adalah penawar”. [Riwayat al-Bukhari (3320)] Persoalan Hadith Lalat bukanlah bukan persoa

'Mewargakan Proletar Tanda Kad Pengenalan'

Oleh: Pencinta Wollstonecraft Di petang yang ceria ini, biarlah saya membebel lebih panjang tentang pendatang asing (imigran). Saya rasa pemikiran "pendatang mengalami kompleks inferioriti" adalah suatu idea yang harus kita buang jauh-jauh. Antara rakyat Malaysia dan imigran, yang pertama itulah yang lebih layak menderita kompleks inferioriti. Pertama: kita terlalu suci dan berpelajaran untuk memegang sekop dan mengendalikan pembancuh simen demi membuat lebuhraya yang kita sendiri dan anak-cucu kita akan gunakan. Saya tidak katakan tiada langsung pekerja buruh daripada kalangan warganegara, namun mereka ini pun selalunya dipandang rendah. Baju berbau masam dan pengap. Muka berdebu, jari-jari berkematu. Kedua: secara implisitnya, kita berasakan manusia tidak berkad pengenalan itu adalah perampas hak kita. Tanah kita habis mereka beli. Misalnya, pasaran tekstil dan restoran-restoran, dan sebagainya di daerah saya sendiri didominasi oleh orang Pakistan. P

PFLP: Menembak Kebiulan Ayman Rashdan

(Cuba tanya Ayman, siapa minah ni?) Oleh: Benz Ali Kekeliruan pelopor baru mazhab Kanan di Malaysia iaitu The Patriots nampaknya makin menjadi-jadi. Lapor Azrhul Niezam dalam sebuah komen, aku dah sound juga diorang samakan liberal dgn kiri ni. diorang jawab lantaklah, bagi diorang kiri is liberal, liberal is lgbt, lgbt is sjw, sjw is ateis, ateis is komunis dan seterusnya . Ini adalah sesebuah kekeliruan mantik yang parah. A = B, B = C, C = D dst sampailah Z, jadi A itu Z. Dan keparahan mereka semakin lama seolah-olah menunjukkan penyakit biul mereka itu tidak dapat diubati lagi. Tidak ada masalah jika mereka hendak membenci Kiri pun (bukan Kiridaren) tetapi berilah fakta yang betul. Jangan menjadi bias jika hendak berlakon neutral sekalipun. Jika hendak dilihat kita ini jujur dalam neraca dan laras academia, maka penilaian harus diberi jujur dan saksama. Jika kita tidak suka kepada Komunis, kerana traumatik makcik-makcik pada PKM, maka sebutkan juga tentang