Oleh: Pencinta Wollstonecraft
Saya kira, mitos yang menyatakan kau perlu menjadi seorang
fasik (bahkan kafir) untuk menjadi komunis atau rebelis atau anti-establishmen
telah lama kita selesaikan. Malah, ada ketikanya, agamalah yang menjadi sumur
kekuatan menentang kuasa yang cuba menuhankan diri ('theomorphization') di atas
muka bumi.
Kita melihat hal ini berlaku pada sirah Nabi Musa a.s, di
mana baginda diperintahkan oleh untuk memerdekakan para hamba Fir'aun daripada
autoritarianisme Sang Fir'aun yang teokratik (mereka diberi jolokan
'mustadh'afin').
Dari sirah itu juga, kita dididik untuk menggunakan
kelembutan dalam menentang kezaliman dan berpegang pada kekuatan dialog; ini
suatu tema rebelionisme yang jarang diangkat, dek kerana ramai percaya pada
kuasa kelantangan suara.
Pada zaman Nabi Muhammad s.a.w pula, Baginda sendiri telah
mengetuai revolusi kebudayaan yang paling hebat pernah berlaku dalam sejarah.
Komodifikasi keimanan berjaya dihapuskan, dengan keruntuhan Latta, Uzza dan
Manar, serta ratusan berhala lain di sekitar Kaabah.
Baginda mengembalikan hak wanita untuk menimba ilmu, untuk
memilih untuk tidak dipaksa nikah, untuk membai'ah dan untuk tidak dibunuh di
hari pertama mereka melihat dunia.
Begitu juga dengan sistem penghambaan; mereka yang mentohmah
bahawa Islam agama kuno yang menggalakkan penghambaan, barangkali tidak pernah
meneliti bagaimana penghambaan dijalankan pasca kerasulan Baginda.
Bagaimana majikan diperintahkan untuk memberi makan kepada
hamba masing² apa yang dia suapkan ke mulutnya sendiri; bagaimana hamba
digalakkan menimba ilmu; bagaimana hamba diharamkan daripada disakiti;
bagaimana hamba juga dipakaikan pakaian yang sedarjat dengan tuannya; bagaimana
si tuan dijanjikan ketakwaan jika melepaskan hambanya dan bagaimana si hamba
digalakkan memerdekakan diri setelah ia benar² bersedia.
Ringkasnya, kerasulan Nabi Muhammad s.a.w bukan hanya
mengangkat darjat Baginda, bahkan darjat umat Jazirah Arab, seterusnya martabat
manusia, seperti yang telah direkodkan oleh almanak sejarah dunia.
Semangat pembebasan ini, 'al-huriyyah', sangat mengesan dan
menjadi darah yang berdetak di urat nadi umat Islam sejak sekian lama, malah
sampai ke dunia moden. Sentimen menuhankan yang layak dituhankan -- 'laa ilaha
illallah' -- menjadi tema dan motivasi melawan kedurjanaan autokrasi manusia.
Di Asia Barat, Islam telah menjadi tangan yang memalu gerakan
Pan Islamisme dan dekolonialisasi melawan kuasa Eropah. Di Asia Tengah, sosok
seperti Muhammad Iqbal mengepalai intelektualisasi yang membugarkan fikrah
umat.
Di Asia Utara, siapa tak kenal dengan Malik Bennabi dan Ali
Shariati, dua tokoh revolusioner yang secara gradual membebaskan sikap
meredhakan pengeropahan oleh rakyat negara masing².
Di Asia Timur, semangat Pan Islamisme merayap dan membakar
jiwa masyarakat tempatan untuk tidak diperhamba oleh manusia bermata biru, yang
telah ratusan tahun mengibarkan panji 'Gold, Glory, Gospel' mereka.
Pokoknya, secara objektifnya, agama Islam telah berkali²
membuktikan keperkasaannya dalam mengembalikan manusia kepada hakikat kehambaan
sebenar, dengan jalan intelektualisme, dan jika terdesak kepada jalan
peperangan, mengajar etika peperangan yang jelas.
Lalu, ke mana semangat 'al-huriyyah' ini?
Comments
Post a Comment