Skip to main content

Ramadhan di Renungan Rebelionisme (Bhg. 1)


Oleh: Pencinta Wollstonecraft


Saya kira, mitos yang menyatakan kau perlu menjadi seorang fasik (bahkan kafir) untuk menjadi komunis atau rebelis atau anti-establishmen telah lama kita selesaikan. Malah, ada ketikanya, agamalah yang menjadi sumur kekuatan menentang kuasa yang cuba menuhankan diri ('theomorphization') di atas muka bumi.

Kita melihat hal ini berlaku pada sirah Nabi Musa a.s, di mana baginda diperintahkan oleh untuk memerdekakan para hamba Fir'aun daripada autoritarianisme Sang Fir'aun yang teokratik (mereka diberi jolokan 'mustadh'afin').

Dari sirah itu juga, kita dididik untuk menggunakan kelembutan dalam menentang kezaliman dan berpegang pada kekuatan dialog; ini suatu tema rebelionisme yang jarang diangkat, dek kerana ramai percaya pada kuasa kelantangan suara.

Pada zaman Nabi Muhammad s.a.w pula, Baginda sendiri telah mengetuai revolusi kebudayaan yang paling hebat pernah berlaku dalam sejarah. Komodifikasi keimanan berjaya dihapuskan, dengan keruntuhan Latta, Uzza dan Manar, serta ratusan berhala lain di sekitar Kaabah.

Baginda mengembalikan hak wanita untuk menimba ilmu, untuk memilih untuk tidak dipaksa nikah, untuk membai'ah dan untuk tidak dibunuh di hari pertama mereka melihat dunia.

Begitu juga dengan sistem penghambaan; mereka yang mentohmah bahawa Islam agama kuno yang menggalakkan penghambaan, barangkali tidak pernah meneliti bagaimana penghambaan dijalankan pasca kerasulan Baginda.

Bagaimana majikan diperintahkan untuk memberi makan kepada hamba masing² apa yang dia suapkan ke mulutnya sendiri; bagaimana hamba digalakkan menimba ilmu; bagaimana hamba diharamkan daripada disakiti; bagaimana hamba juga dipakaikan pakaian yang sedarjat dengan tuannya; bagaimana si tuan dijanjikan ketakwaan jika melepaskan hambanya dan bagaimana si hamba digalakkan memerdekakan diri setelah ia benar² bersedia.

Ringkasnya, kerasulan Nabi Muhammad s.a.w bukan hanya mengangkat darjat Baginda, bahkan darjat umat Jazirah Arab, seterusnya martabat manusia, seperti yang telah direkodkan oleh almanak sejarah dunia.

Semangat pembebasan ini, 'al-huriyyah', sangat mengesan dan menjadi darah yang berdetak di urat nadi umat Islam sejak sekian lama, malah sampai ke dunia moden. Sentimen menuhankan yang layak dituhankan -- 'laa ilaha illallah' -- menjadi tema dan motivasi melawan kedurjanaan autokrasi manusia.

Di Asia Barat, Islam telah menjadi tangan yang memalu gerakan Pan Islamisme dan dekolonialisasi melawan kuasa Eropah. Di Asia Tengah, sosok seperti Muhammad Iqbal mengepalai intelektualisasi yang membugarkan fikrah umat.

Di Asia Utara, siapa tak kenal dengan Malik Bennabi dan Ali Shariati, dua tokoh revolusioner yang secara gradual membebaskan sikap meredhakan pengeropahan oleh rakyat negara masing².

Di Asia Timur, semangat Pan Islamisme merayap dan membakar jiwa masyarakat tempatan untuk tidak diperhamba oleh manusia bermata biru, yang telah ratusan tahun mengibarkan panji 'Gold, Glory, Gospel' mereka.

Pokoknya, secara objektifnya, agama Islam telah berkali² membuktikan keperkasaannya dalam mengembalikan manusia kepada hakikat kehambaan sebenar, dengan jalan intelektualisme, dan jika terdesak kepada jalan peperangan, mengajar etika peperangan yang jelas.

Lalu, ke mana semangat 'al-huriyyah' ini?

Comments

Popular posts from this blog

Membalas Hujah Noor Deros dalam Persoalan Hadith Lalat

Oleh: Benz Ali Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: إِذَا وَقَعَ الذُّبَابُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ كُلَّهُ، ثُمَّ لِيَطْرَحْهُ، فَإِنَّ فِي أَحَدِ جَنَاحَيْهِ شِفَاءً، وَفِي الآخَرِ دَاءً Maksudnya: “Apabila lalat termasuk ke dalam bekas salah seorang daripada kamu, maka rendamkanlah kesemuanya (lalat) kemudian buanglah ia. Ini kerana, salah satu daripada sayapnya adalah penawar dan sebelah lagi adalah penyakit”. [Riwayat al-Bukhari (5782)]   Daripada Abu Hurairah RA, beliau mendengar bahawa Nabi SAW bersabda: إِذَا وَقَعَ الذُّبَابُ فِي شَرَابِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ ثُمَّ لِيَنْزِعْهُ، فَإِنَّ فِي إِحْدَى جَنَاحَيْهِ دَاءً وَالأُخْرَى شِفَاءً Maksudnya: “Apabila lalat termasuk ke dalam minuman salah seorang daripada kamu, maka rendamkanlah ia (lalat) kemudian buangnya. Ini kerana, salah satu daripada sayapnya adalah penyakit dan sebelah lagi adalah penawar”. [Riwayat al-Bukhari (3320)] Persoalan Hadith Lalat bukanlah bukan persoa

'Mewargakan Proletar Tanda Kad Pengenalan'

Oleh: Pencinta Wollstonecraft Di petang yang ceria ini, biarlah saya membebel lebih panjang tentang pendatang asing (imigran). Saya rasa pemikiran "pendatang mengalami kompleks inferioriti" adalah suatu idea yang harus kita buang jauh-jauh. Antara rakyat Malaysia dan imigran, yang pertama itulah yang lebih layak menderita kompleks inferioriti. Pertama: kita terlalu suci dan berpelajaran untuk memegang sekop dan mengendalikan pembancuh simen demi membuat lebuhraya yang kita sendiri dan anak-cucu kita akan gunakan. Saya tidak katakan tiada langsung pekerja buruh daripada kalangan warganegara, namun mereka ini pun selalunya dipandang rendah. Baju berbau masam dan pengap. Muka berdebu, jari-jari berkematu. Kedua: secara implisitnya, kita berasakan manusia tidak berkad pengenalan itu adalah perampas hak kita. Tanah kita habis mereka beli. Misalnya, pasaran tekstil dan restoran-restoran, dan sebagainya di daerah saya sendiri didominasi oleh orang Pakistan. P

PFLP: Menembak Kebiulan Ayman Rashdan

(Cuba tanya Ayman, siapa minah ni?) Oleh: Benz Ali Kekeliruan pelopor baru mazhab Kanan di Malaysia iaitu The Patriots nampaknya makin menjadi-jadi. Lapor Azrhul Niezam dalam sebuah komen, aku dah sound juga diorang samakan liberal dgn kiri ni. diorang jawab lantaklah, bagi diorang kiri is liberal, liberal is lgbt, lgbt is sjw, sjw is ateis, ateis is komunis dan seterusnya . Ini adalah sesebuah kekeliruan mantik yang parah. A = B, B = C, C = D dst sampailah Z, jadi A itu Z. Dan keparahan mereka semakin lama seolah-olah menunjukkan penyakit biul mereka itu tidak dapat diubati lagi. Tidak ada masalah jika mereka hendak membenci Kiri pun (bukan Kiridaren) tetapi berilah fakta yang betul. Jangan menjadi bias jika hendak berlakon neutral sekalipun. Jika hendak dilihat kita ini jujur dalam neraca dan laras academia, maka penilaian harus diberi jujur dan saksama. Jika kita tidak suka kepada Komunis, kerana traumatik makcik-makcik pada PKM, maka sebutkan juga tentang