Skip to main content

Kekacauan Hujah Maza dalam Pendirian Beliau tentang Syi’ah.




Oleh: Benz Ali

Dr. Maza tidak dinafikan lagi seorang agamawan yang oportunis. Naik kerana kedekatan hubungan akrabnya dengan Shahidan Kassim, dan kuatnya beliau merapati (baca: menjilat) Dr. Mahathir sampai terbaru, beliau ‘dipekakkan’ oleh orang yang kuat dijilatnya.

Dalam klip video sekitar 20 minit yang disiarkan di Pro Media Tajdid, kita dapat menyaksikan bagaimana beliau keliru antara pemerintahan Islam yang authoritarian dan pemerintahan sekular. Beliau sangat berpaut dengan pemerintahan Islam yang authoritarian dalam hujahnya yang dimulakan pada minit 1:07, iaitu di mana beliau nampak sangat bergayut atau berharap pada institusi atau jabatan agama menahan orang-orang Syi’ah.

Pada minit 1:25, kekacauan beliau makin bertambah apabila beliau mengatakan bahawa ambassador negara Barat menanyakan kepada beliau, bukankah beliau (Maza) seorang yang terbuka, “you are democratic person, why you cannot degree to have differences like Syi’ah and whatever..,”.

Pada permulaan hujah ini beliau cuba menyamakan Syi’ah dengan Daesh (IS), yang mana kedua-dua ini sangat berbeza. Syi’ah lebih tepat disamakan dengan Sunni/Sunnah/Salafi/Asya’irah/Muktazilah, kerana ia adalah aliran dalam agama Islam. Sementara Iran, haruslah disamakan dengan Arab Saudi, Iraq, Yaman, Malaysia dll kerana ini adalah kategori negara. Sementara Daesh, jika mahu disamakan pun, haruslah ke kategori kumpulan militant Islam seperti Hizbullah, Hamas, Jihad Islam, Boko Haram dll. PAS, Amanah, PKS, AKP, Ikhwanul Muslimin dll jika Maza tak tahu nak masukkan di mana, boleh dimasukkan dalam kategori kumpulan politik demokrasi Islam.

Pada minit 2:00, beliau mengatakan beliau tidak ada masalah dengan pemikiran, tetapi dia ada masalah dengan consequence of thought (akibat daripada pemikiran). Jika hal ini diambilkira, dan jika beliau jujur dengan apa yang dikatakan beliau, maka harusnya beliau bersetuju dengan tindakan yang dilakukan oleh pihak berkuasa yang menekan pengikut pemikiran Wahabi dan Ibn Taimiyah, yang mana menurut hujah pihak berkuasa, akibat daripada pemikiran dan pembacaan terhadap buku mereka ini, baik Wahabi dan Ibn Taimiyah boleh mendorong pada kekacauan. Dan ini telahpun terbukti, seperti IS yang sememangnya terkagum dengan Islam ala Wahabi yang sangat literal. Adakah Maza sedia bersetuju dengan hal ini?

Pada minit ke 3:32 Maza mengatakan Syi’ah adalah mazhab politik. So what? Apa masalahnya dengan mazhab politik? Bukankah Salafi/Wahabi juga didirikan melalui bantuan politik Ibn Saud dalam merampas pemerintahan Arab dari tangan Uthmaniyyah? Bukankah itu juga politik? Dan bukankah aliran-aliran teologi Islam hanya dapat menunjuk belang ketika mendapat patron politik masing-masing? Muktazilah juga pernah menjadi ideologi politik negara (Abbasiyah) suatu masa dulu. Asya’irah juga dibelai oleh para pemerintah yang berkecenderungan tradisionalis dan menekan mereka-mereka yang tidak sealiran? Jadi mana aliran dalam Islam yang tidak mempunyai unsur ‘mazhab politik’ sepertimana yang didakwahkan Maza? Hujah Maza ini seperti meludah ke mukanya sendiri.

Pada minit ke 3:46, Maza mengatakan bahawa teologi Syi’ah ini bukanlah sahaja berkutat-bergulat sekitar tentang sembahyang-tak-sembahyang ini, bahkan ia (ajaran Syi’ah) mestilah mewujudkan cleric state/negara mullah, yang mana pada minit ke 4:00, beliau mengatakan di mana negara mullah ini, pemimpinnya mesti berdarah keturunan Nabi. Sanggahan terhadap hujah begini adalah, bukankah telah disebutkan dalam hadith-hadith Nabi yang masyhur tentang pemimpin berketurunan Nabi, pemimpin yang datang dari Arab Quraisy? Baik Sunnah atau Syi’ah kedua-dua aliran ini berfikiran sedemikian. Hanyasanya yang anti berfikiran sedemikian dan egalitarian awal adalah dari Khawarij yang menolak idea kepimpinan keturunan Nabi juga Arab Quraisy. Adakah Maza berani berfikiran Khawarij?

Pada minit ke 4:30, apabila beliau mengatakan tentang konsep “wilayatul faqih”, persoalan kita kepada beliau, adakah beliau benar-benar memahami konsep ini? Adakah semua Syi’ah (khususnya di Malaysia) bersetuju dengan konsep ini? Konsep Wilayatul Faqih bukanlah konsep yang wujud dari mula kewujudan Syi’ah, ia baru sahaja diwujudkan ketika Khomeini muncul dengan memulakan teori politik pemerintahan beliau. Ada yang mengatakan ramai ayatollah yang sezaman dengan Khomeini tidak bersetuju dengan konsep politik beliau ini.

Pada minit ke 5:07, apabila beliau mengatakan bahawa dalam pilihanraya di Iran, mereka tidak boleh memilihkan untuk menjatuhkan yang paling teratas, iaitu para mullah dan ayatollah yang menguasai. Sikap Maza yang oportunis, bias lagi double standard boleh dikesan dalam penghujahan ini. Ini adalah kecela(ka)aan sistem negara. Mana-mana negara mempunyai perlembagaan mereka yang tersendiri. Adalah hipokrit apabila Maza mengkritik Iran yang katanya cleric state (tetapi masih mengadakan pilihanraya) sedangkan Arab Saudi yang jarang-jarang disentuhnya, mempunyai berhala monarki Saud yang tidak boleh dijatuhkan, apatah lagi tidak mempunyai pilihanraya. Begitu juga di Malaysia. Dalam ertikata lain, beliau tidak jujur menyampaikan pandangan ‘kritis’ beliau.

Pada minit ke 6:18 ini yang beliau mulai celaru apabila mengatakan Syi’ah di Barat tidak sama seperti Syi’ah di negara Islam lain, di mana menurut beliau Syi’ah di negara-negara majoriti Islam lebih banyak menatijahkan tumpah darah, tanpa beliau membawakan faktor-faktor lain seperti hegemoni US dan sikap mereka untuk pecah-perintah umat Islam antara Sunnah-Syi’ah. Apa yang berlaku di negara-negara yang majoriti umat Islam adalah kerana pemerintahan teokratik baik dari mazhab apa pun. Dan apa yang berlaku di Barat kerana secular yang menjadi kuasa di sana, maka tiada peluang untuk aliran mana pun untuk mendominasi masyarakat Barat di sana. Ini tidak dijelaskan.

Menutup pembalasan terhadap Maza, apabila dia mengatakan kepada Amri bahawa dia meminta Amri mendatangkan scholar-sarjana yang mampu berhujah dengan beliau, kita boleh flashback ke minit 3:00 mengapa Maza tidak mengambil kesempatan untuk berhujah dengan mullah-mullah yang didakwanya makan bersama di Oxford? Kenapa tidak menjadikan Oxford Union sebagai tempat perdebatan seperti ramai lagi, di mana Mehdi Hassan (Syi’ah British-Muslim) pernah berdepan dengan Irsyad Manji dan Richard Dawkins. Bahkan tokoh kesayangan Maza dan umat Salafi seperti Zakir Naik juga pernah berhujah di Oxford Union? Kenapa kita mengemukakan hujah ini, kerana di Barat yang lebih terjamin demokrasinya, lebih baik berhujah di sana betul?

Rujukan Video:


https://www.youtube.com/watch?v=uqsZstn7T1g

Comments

Popular posts from this blog

Membalas Hujah Noor Deros dalam Persoalan Hadith Lalat

Oleh: Benz Ali Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: إِذَا وَقَعَ الذُّبَابُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ كُلَّهُ، ثُمَّ لِيَطْرَحْهُ، فَإِنَّ فِي أَحَدِ جَنَاحَيْهِ شِفَاءً، وَفِي الآخَرِ دَاءً Maksudnya: “Apabila lalat termasuk ke dalam bekas salah seorang daripada kamu, maka rendamkanlah kesemuanya (lalat) kemudian buanglah ia. Ini kerana, salah satu daripada sayapnya adalah penawar dan sebelah lagi adalah penyakit”. [Riwayat al-Bukhari (5782)]   Daripada Abu Hurairah RA, beliau mendengar bahawa Nabi SAW bersabda: إِذَا وَقَعَ الذُّبَابُ فِي شَرَابِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ ثُمَّ لِيَنْزِعْهُ، فَإِنَّ فِي إِحْدَى جَنَاحَيْهِ دَاءً وَالأُخْرَى شِفَاءً Maksudnya: “Apabila lalat termasuk ke dalam minuman salah seorang daripada kamu, maka rendamkanlah ia (lalat) kemudian buangnya. Ini kerana, salah satu daripada sayapnya adalah penyakit dan sebelah lagi adalah penawar”. [Riwayat al-Bukhari (3320)] Persoalan Hadith Lalat bukanlah bukan persoa

'Mewargakan Proletar Tanda Kad Pengenalan'

Oleh: Pencinta Wollstonecraft Di petang yang ceria ini, biarlah saya membebel lebih panjang tentang pendatang asing (imigran). Saya rasa pemikiran "pendatang mengalami kompleks inferioriti" adalah suatu idea yang harus kita buang jauh-jauh. Antara rakyat Malaysia dan imigran, yang pertama itulah yang lebih layak menderita kompleks inferioriti. Pertama: kita terlalu suci dan berpelajaran untuk memegang sekop dan mengendalikan pembancuh simen demi membuat lebuhraya yang kita sendiri dan anak-cucu kita akan gunakan. Saya tidak katakan tiada langsung pekerja buruh daripada kalangan warganegara, namun mereka ini pun selalunya dipandang rendah. Baju berbau masam dan pengap. Muka berdebu, jari-jari berkematu. Kedua: secara implisitnya, kita berasakan manusia tidak berkad pengenalan itu adalah perampas hak kita. Tanah kita habis mereka beli. Misalnya, pasaran tekstil dan restoran-restoran, dan sebagainya di daerah saya sendiri didominasi oleh orang Pakistan. P

PFLP: Menembak Kebiulan Ayman Rashdan

(Cuba tanya Ayman, siapa minah ni?) Oleh: Benz Ali Kekeliruan pelopor baru mazhab Kanan di Malaysia iaitu The Patriots nampaknya makin menjadi-jadi. Lapor Azrhul Niezam dalam sebuah komen, aku dah sound juga diorang samakan liberal dgn kiri ni. diorang jawab lantaklah, bagi diorang kiri is liberal, liberal is lgbt, lgbt is sjw, sjw is ateis, ateis is komunis dan seterusnya . Ini adalah sesebuah kekeliruan mantik yang parah. A = B, B = C, C = D dst sampailah Z, jadi A itu Z. Dan keparahan mereka semakin lama seolah-olah menunjukkan penyakit biul mereka itu tidak dapat diubati lagi. Tidak ada masalah jika mereka hendak membenci Kiri pun (bukan Kiridaren) tetapi berilah fakta yang betul. Jangan menjadi bias jika hendak berlakon neutral sekalipun. Jika hendak dilihat kita ini jujur dalam neraca dan laras academia, maka penilaian harus diberi jujur dan saksama. Jika kita tidak suka kepada Komunis, kerana traumatik makcik-makcik pada PKM, maka sebutkan juga tentang