Skip to main content

SEORANG ATHEIST DAN MELAYU



Oleh: Qistina

Baru-baru ini laman Twitter telah digegarkan dengan satu kenyataan oleh seorang pemuda Melayu yang kini telah mengisytiharkan dirinya sebagai seorang Atheist yang sedang menyambut perayaan Aidilfitri yang sebagai kita ketahui perayaan itu merupakan salah satu perayaan hari kebesaran umat Islam.

Atheist ataupun atheism iaitu satu perkataan yang berasal daripada tamadun Greek sebelum kurun ke-5. Atheism ini berasal daripada perkataan Atheos yang bermaksud tiada tuhan. Oleh itu, istilah ini dapat disimpulkan bahawa Atheist ini adalah mereka yang tidak mempercayai mana-mana entiti dan konsep  ketuhanan.

Apabila disebut sebagai Atheist dan bangsa Melayu sebenarnya terasa agak janggal. Hal ini kerana Artikel 160(2) Perlembagaan Malaysia mentakrifkan istilah sebagai seorang Melayu, salah satunya mestilah merupakan seorang yang beragama Islam.

Maka di sini, secara amnya istilah Melayu Atheist akan kelihatan janggal dan pelik terutamanya dalam kalangan orang Melayu Malaysia yang sememangnya sinonim beragama Islam. Jika ditelusuri secara mendalam peradaban Melayu ini sangat dekat dengan Agama Islam terutamanya pada zaman kerajaan Melayu Melaka.

Bangsa Melayu pada zaman kegemilangan Melaka terutamanya telah mula berasimilasi dengan agama Islam itu sendiri. Contoh mudah bagaimana falsafah disebalik baju Melayu itu sendiri tercipta. Keterletakan 5 butang baju Melayu itu sendiri ingin menunjukkan konsep rukun Islam di dalamnya. Apa yang ingin dikatakan di sin, hampir setiap inci kehidupan Melayu itu sendiri secara sedar tidak sedar telah mula menyerap kehidupan yang berasaskan tatasusila Islam. Contoh terdekat, bagaimana sikap orang Melayu itu sendiri dalam melayani tetamu yang bertandang ke rumah. Saya yakin bahawa hampir setiap daripada kita, akan ataupun telah diajarkan bagaimana peri pentingnya adab melayan tetamu ini. Daripada hal ini, tidak hairanlah jika kedengaran suara-suara orang Melayu yang terkejut mahupun terpana akibat beberapa orang Melayu yang mengisytiharkan diri mereka sebagai seorang Atheist.

Cumanya, daripada apa yang dapat diperhatikan cara dan reaksi orang Melayu yang agak kasar serta hujah yang rapuh terutamanya yang bersifat ad hominem dan berbekalkan falasi semata-mata adalah suatu tindakan yang tidak tepat. Perkara sebegini akan memungkinkan keyakinan saudara tersebut akan bertambah jauh daripada keadaan asalnya . 

Sebenarnya setiap daripada kita tidak kira rakyat biasa mahupun para ulama' sekalipun haruslah mengubah cara layanan dan memilih cara pendekatan yang lebih sesuai. Tidak kita nafikan bahawa dunia kini bukannya dunia yang terdahulu yang di mana manusia mudah mengikut sesuatu yang bersifat dan bertongkatkan agama. Jika sikap layanan eksklusif kepada mereka yang mengikut telunjuk secara membabi buta serta sikap suka mengkafirkan dan memburuk-burukkan masih lagi kerap dilakukan, mungkin bukan seorang yang bakal mengisytiharkan diri mereka Atheist tetapi mungkin akan lebih ramai lagi Melayu Atheist yang baharu.

 Perlu diingatkan juga buat mereka yang beragama, agama itu merupakan suatu entiti kesucian. Perlunya agama dalam kehidupan manusia itu sendiri adalah untuk menjadikan diri kita sebagai seorang yang lebih baik di kemudian hari dan bukannya agama itu sendiri yang menjadikan kehidupan kita lebih baik. Fikir-fikirkan dan di sini hanya kita yang mampu menilai dan memilih.


-Qistina

Comments

Popular posts from this blog

Membalas Hujah Noor Deros dalam Persoalan Hadith Lalat

Oleh: Benz Ali Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: إِذَا وَقَعَ الذُّبَابُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ كُلَّهُ، ثُمَّ لِيَطْرَحْهُ، فَإِنَّ فِي أَحَدِ جَنَاحَيْهِ شِفَاءً، وَفِي الآخَرِ دَاءً Maksudnya: “Apabila lalat termasuk ke dalam bekas salah seorang daripada kamu, maka rendamkanlah kesemuanya (lalat) kemudian buanglah ia. Ini kerana, salah satu daripada sayapnya adalah penawar dan sebelah lagi adalah penyakit”. [Riwayat al-Bukhari (5782)]   Daripada Abu Hurairah RA, beliau mendengar bahawa Nabi SAW bersabda: إِذَا وَقَعَ الذُّبَابُ فِي شَرَابِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ ثُمَّ لِيَنْزِعْهُ، فَإِنَّ فِي إِحْدَى جَنَاحَيْهِ دَاءً وَالأُخْرَى شِفَاءً Maksudnya: “Apabila lalat termasuk ke dalam minuman salah seorang daripada kamu, maka rendamkanlah ia (lalat) kemudian buangnya. Ini kerana, salah satu daripada sayapnya adalah penyakit dan sebelah lagi adalah penawar”. [Riwayat al-Bukhari (3320)] Persoalan Hadith Lalat bukanlah bukan persoa

'Mewargakan Proletar Tanda Kad Pengenalan'

Oleh: Pencinta Wollstonecraft Di petang yang ceria ini, biarlah saya membebel lebih panjang tentang pendatang asing (imigran). Saya rasa pemikiran "pendatang mengalami kompleks inferioriti" adalah suatu idea yang harus kita buang jauh-jauh. Antara rakyat Malaysia dan imigran, yang pertama itulah yang lebih layak menderita kompleks inferioriti. Pertama: kita terlalu suci dan berpelajaran untuk memegang sekop dan mengendalikan pembancuh simen demi membuat lebuhraya yang kita sendiri dan anak-cucu kita akan gunakan. Saya tidak katakan tiada langsung pekerja buruh daripada kalangan warganegara, namun mereka ini pun selalunya dipandang rendah. Baju berbau masam dan pengap. Muka berdebu, jari-jari berkematu. Kedua: secara implisitnya, kita berasakan manusia tidak berkad pengenalan itu adalah perampas hak kita. Tanah kita habis mereka beli. Misalnya, pasaran tekstil dan restoran-restoran, dan sebagainya di daerah saya sendiri didominasi oleh orang Pakistan. P

PFLP: Menembak Kebiulan Ayman Rashdan

(Cuba tanya Ayman, siapa minah ni?) Oleh: Benz Ali Kekeliruan pelopor baru mazhab Kanan di Malaysia iaitu The Patriots nampaknya makin menjadi-jadi. Lapor Azrhul Niezam dalam sebuah komen, aku dah sound juga diorang samakan liberal dgn kiri ni. diorang jawab lantaklah, bagi diorang kiri is liberal, liberal is lgbt, lgbt is sjw, sjw is ateis, ateis is komunis dan seterusnya . Ini adalah sesebuah kekeliruan mantik yang parah. A = B, B = C, C = D dst sampailah Z, jadi A itu Z. Dan keparahan mereka semakin lama seolah-olah menunjukkan penyakit biul mereka itu tidak dapat diubati lagi. Tidak ada masalah jika mereka hendak membenci Kiri pun (bukan Kiridaren) tetapi berilah fakta yang betul. Jangan menjadi bias jika hendak berlakon neutral sekalipun. Jika hendak dilihat kita ini jujur dalam neraca dan laras academia, maka penilaian harus diberi jujur dan saksama. Jika kita tidak suka kepada Komunis, kerana traumatik makcik-makcik pada PKM, maka sebutkan juga tentang